Vesa Nippala vieraana Hakuammuntaa-podcastissa – Teemana ulkoisten linkkien hankkiminen

eLuotsin/SEOlinkit.fi:n yrittäjä Vesa Nippala vieraili hiljattain SEO-aiheisessa Hakuammuntaa-podcastissa, jossa keskustellaan hakukoneoptimoinnin eri teemoista. Tällä kertaa aiheena olivat ulkoiset linkit ja niiden hankkiminen sekä linkkien vaikutukset SEO:on. Juontajana jaksossa toimi Vesa Laakkonen. Jakso on kuunneltavissa Spotifyssa.

Hyvät sisällöt ovat tärkeitä, mutta eivät yksin riitä

Moni ajattelee, että hyvien sisältöjen tuottaminen riittää ja niiden ansiosta backlinkkejä alkaa tulla kuin itsestään. Nippalan mukaan homma ei kuitenkaan todellisuudessa toimi näin. Vaikka ihmiset löytävät netistä hyvää materiaalia ja tuo materiaali saisi paljon näkyvyyttä, ihmiset eivät yleensä linkitä siihen omilta kotisivuiltaan. Aiheesta saatetaan esimerkiksi tehdä postaus someen, mutta on hyvin harvinaista, että lukija lisäisi sivustollensa linkin vain siksi, että kyseinen materiaali on laadukasta.

Silti kannattaa tehdä hyviä sisältöjä nettiin, mutta linkkejä täytyy hankkia aktiivisesti. Juontaja Vesa Laakkonen toteaa, että yksittäisillä linkeillä voi olla hyvinkin iso vaikutus. Esimerkiksi jos kahdella sivustolla on yhtä laadukkaat sisällöt, mutta toinen sivusto on onnistunut hankkimaan yhden laadukkaan linkin, jota toisella sivustolla ei ole, vaakakuppi voi heilahtaa yllättävän paljon.

Millaisissa tapauksissa backlinkeillä on suuri merkitys ja millaisissa ei?

Mitä enemmän kilpailua on, sitä enemmän linkkien merkitys korostuu. Kaikki sivustot eivät välttämättä tarvitse backlinkkejä, jos kyseisistä hakusanoista ei ole kilpailua. Tällöin muutamallakin linkillä voi pärjätä tai linkkejä ei välttämättä tarvita yhtään. Tällaisia tapauksia voivat olla esimerkiksi paikalliset yritykset, joilla ei ole paljon kilpailua ainakaan Googlessa.

Kun kilpailua alkaa olla enemmän, linkeillä on suurempi merkitys. Näin on esimerkiksi b2c-verkkokaupoissa, joissa samanlaisia tuotteita myyvät kymmenet eri verkkokaupat. Verkkokauppojen lisäksi tällainen ala on esimerkiksi rahoitusalalla, jossa liikkuu paljon rahaa ja kilpailu on todella kovaa.

Millaiset backlinkit ovat tavoittelemisen arvoisia?

Nippala toteaa, että linkkien hankintaan menee aina rahaa tai työtä tai molempia, joten hinta-laatusuhde kannattaa pitää mielessä. Lähtökohta on kuitenkin se, että sponsorilinkkejä ja nofollow-linkkejä ei hankita, koska niistä ei ole hyötyä hakukonenäkyvyydelle.

”Laatu edellä kannattaa hankkia niitä linkkejä, ei niinkään määrä edellä”, Nippala sanoo.

Hyvä linkki on teemaltaan relevantti ja tulee oikeakieliseltä sivustolta. Linkittävällä sivustolla tulee olla korkea auktoriteetti ja mahdollisimman paljon orgaanista liikennettä. Huonolaatuisia linkkejä hankkimalla voidaan saada sivuston auktoriteetin nousemaan, mutta se ei tarkoita, että Google arvostaisi sivustoa. Siksi kannattaa aina tarkastella orgaanista liikennettä.

”Jos orgaaninen liikenne näyttää nolla, niin se on hyvin vahva punainen lippu. Ihan sama, mikä se auktoriteetti on, jos siellä ei ole yhtään orgaanista liikennettä, ei Google arvosta sitä domainia minkään vertaa, eikä niillä linkeilläkään silloin ole mitään merkitystä”, Nippala kertoo.

Kannattaa siis katsoa myös hieman sivuston linkkiprofiilia eli millaisilta sivustoilta sivustolle tulee linkkejä. Onko listalla vakavasti otettavia sivustoja? Orgaanisen liikenteen lisäksi kannattaa katsoa, mikä on orgaanisen liikenteen trendi, eli mihin suuntaan se on menossa.

Myös linkin sijoittelu sivustolla vaikuttaa siihen, kuinka moni linkkiä klikkaa. Jos linkki on monen mutkan takana, sivustolle ”haudattuna”, todennäköisesti kovin moni ei sitä klikkaa. Vaikutusta on myös sillä, onko linkki sivun alkupuolella vai loppuosassa.

Miten ulkoisia linkkejä hankitaan asiakkaille?

eLuotsi etenee linkkien hankinnassa aina asiakaskohtaisesti. Mahdollisia etenemisstrategioita on kymmenittäin. On kuitenkin myös joitakin yleispäteviä keinoja, jotka toimivat kaikille.

Ensimmäisenä kannattaa korjata rikkinäiset linkit. Jos linkki päätyy virhesivuun, se ei välitä auktoriteettia yrityksen sivustolle. Rikkinäisiä linkkejä syntyy, kun sivusto elää, eli esimerkiksi tuotevalikoima vaihtuu tai tuotteita poistuu tai sivusto uudistetaan, eikä uudelleenohjauksia muisteta laittaa.

Muita linkkien hankintatapoja ovat yhteistyökumppaneilta ja yritysjärjestöiltä saatavat linkit. Yritys voi myös toimia referenssinä eri tahoille, jolloin tuon toisen yrityksen sivuilta saadaan linkki käytännössä ilmaiseksi. Lisäksi esimerkiksi erilaisista hakemistosivuista voi saada pientä linkkihyötyä ilmaiseksi.

Näiden keinojen jälkeen voidaan toteuttaa esimerkiksi mediatiedotteita, natiivimainontaa sekä kaupallisia yhteistöitä. Nämä skaalautuvat ja näitä pystytään tekemään isommassa mittakaavassa.

Mitä hyötyjä linkkien hankinnasta on?

Linkit vahvistavat sivuston auktoriteettia, ja se on tavallisesti se asia, joka tuo tuloksia pitkällä aikavälillä ja näkyy yrityksen kassassa. Lisäksi on tärkeää, että yritys näkyy toisella, mielellään teemaltaan relevantilla sivustolla. Sieltä kautta tulee suoraa liikennettä ja asiakkaita.

Lisäksi maksetuilla artikkeleilla voi saada lisää näkyvyyttä brändille muilta sivustoilta, joissa on yrityksen tuottamaan sisältöä. Sisältöjen tuottaminen eri sivustoille ruokkii sekä hakukoneita että tekoälyä.

Mistä lähteä liikkeelle, kun tavoite on parantaa sivuston linkkiprofiilia?

On tärkeää muistaa, että linkkien hankinta on prosessi, jota kannattaa jatkaa säännöllisesti, aivan kuin hakukoneoptimointikin.

”Ei kannata lannistua, jos ei nyt heti ensimmäisistä linkeistä näy mitään muutosta siellä hakukoneen näkyvyydessä. Se yksittäinen linkki ei välttämättä saa vielä mittaria heilahtamaan mihinkään, mutta säännöllinen tekeminen kyllä tuo tulosta”, Nippala kertoo.

Jos yrityksen hakukonenäkyvyys on jo nyt hyvällä tasolla, linkkien hankinta ei ole vain kasvun tavoittelua, vaan myös jo saavutetun hakukonenäkyvyyden puolustamista. Etenkään kilpailluilla aloilla ei voi jäädä seisomaan paikalleen, jos haluaa pitää sijoituksensa hakukonetuloksissa.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *