Kaikki linkit eivät ole saman arvoisia
Hakukoneet arvottavat linkityksiä lukuisten eri asioiden perusteella. Tähän artikkeliin olen koonnut niistä keskeisimmät.

Linkit ovat todella tärkeä osa hakukoneoptimointia. Sanoisin, että hakukonenäkyvyyden kannalta kaksi keskeisintä tekijää ovat sisältö ja linkit. Kun sivusto linkittää toiselle sivustolle, se samalla tavallaan äänestää, että “täältä löytyy laadukasta ja luotettavaa tietoa”. Näin hakukoneet asian näkevät. Se, kuinka paljon sivustolle tulee linkkejä ja millaisilta sivuilta, määrittelee kyseisen sivuston ja sivun auktoriteettia ja luotettavuutta.

On siis hyvä huomata, että sivustolla on oma auktoriteetti ja lisäksi myös sivuston jokaisella sivulla on myös oma auktoriteettinsa.

Linkkien SEO-hyötyyn vaikuttavat tekijät:

Seuraavaksi kerron mitkä eri linkityksiin liittyvät tekijät vaikuttavat hakukonenäkyvyyteen ja millaiset linkit tuovat parhaiten SEO-hyötyjä. Täydellisiä linkittäviä sivustoja löytyy usein rajallisesti, varsinkin suomenkielisessä markkinassa. Siinä vaiheessa, kun parhaat vaihtoehdot on hyödynnetty, kannattaa jatkaa linkkien rakentamista hyvillä vaihtoehdoilla.

Linkittävien domainien määrä

Linkittävien domainien määrä on yksi tärkeimpiä tekijöitä Googlen algoritmissa. Tämä on TrustRank -arvon laskennassa epäilemättä yksi keskeisimmistä tekijöistä. Hakukoneoptimoinnin kannalta tämä käytännössä tarkoittaa sitä, että jos olet saanut joltain sivustolta jo hyvän linkityksen sivustoosi, olisi paljon hyödyllisempää hankkia uusia linkityksiä muilta sivustoilta kuin sen saman sivuston muilta sivuilta.

Linkittävien domainien lukumäärä korreloi vahvasti hakutulossijoitusten kanssa:

viittaavat domainit vs hakusijoitukset

Lähde: SEMrush.

Ihmettelet varmaan, että miksi ykkös-sija on noin alhaalla verrattuna toiseen hakutulokseen? Sama ensimmäisen sijan pudotus näkyy muissakin SEMrush -Studyn käyrissä. Se johtuu brändihauista. Jos Googlaat firman nimellä, näytetään aina ensimmäisenä kyseisen yrityksen nettisivut, jos Google tunnistaa, että kyseinen brändi-hakusana liittyy kyseiseen domainiin. Mutta brändi-hakusanalla ei tosiaan esitetä hakutulosta ”luotettavimmasta” tai ”parhaan sisällön” lähteestä, vaan relevanteimmasta lähteestä, eli brändin omat sivut. Siitä siis johtuu tuon käyrän pudotus ensimmäisen hakutuloksen osalta.

Linkittävien sivujen lukumäärä

Myös linkkien lukumäärällä on merkitystä, eli jos samaltakin sivustolta on useampia linkkejä, niin on siitä hyötyä. Suurin hyöty tosiaan kuitenkin tulee edellä mainitusta, eli linkittävien domainien lukumäärästä.

Linkittävän domainin auktoriteetti

Linkittävän domainin TrustRank on todella tärkeä tekijä, joka vaikuttaa siihen paljonko auktoriteettiä linkin mukana siirtyy linkin kohdesivulle.

Linkittävän sivun auktoriteetti

Domainin auktoriteetin lisäksi myös jokaisella sivulla on oma auktoriteettinsa, joka myös vaikuttaa siihen, kuinka hyödyllinen linkki on. Eli ei ole lainkaan yhdentekevää, että miltä sivuston sivulta linkitys tulee. 

Linkittävän sivuston teema / relevanssi

Jos linkittävä sivusto käsittelee samaa teemaa kuin kohdesivu, on linkillä merkittävästi paljon suurempi merkitys välittyvälle auktoriteetille ja silloin se myös välittää tehokkaammin relevanssia kohdesivulle. Oletus siitä, että ekspertit linkkaavat toisten saman alan eksperttien sivuille on monessa suhteessa Googlelle tärkeä periaate. Tämä on hyvä tiedostaa ja sitä kannattaa noudattaa myös ulkoisten linkitysten muodossa, suunnitellusti ja tarkkaan rajatusti. Ja tietysti ensiarvoisen tärkeää on tuottaa omille sivuille jotain niin erityistä sisältöä, että muilla olisi aihetta linkittää siihen.

Linkittävän sivun teema / relevanssi

Jos samaan teemaan linkittävä sivu käsittelee samaa teemaa kuin kohdesivu, niin tottakai linkki on arvokkaampi kuin täysin irrelevantilta sivulta tuleva linkki. Linkittävän domainin relevanssi lienee kuitenkin vielä huomattavasti tärkeämpi tekijä. Jos sivustolla on vain yksi sivu sisältöä jostain teemasta, niin silloin se ei hakukoneen mielestä ole välttämättä vielä alan asiantuntija. Nk yleismediassa voi kuitenkin olla eri teemojen artikkeleita ja niistä on luonnollista linkittää kyseisen teeman sivustoihin.

Käytännön esimerkki: jos tarjoat lääkäripalveluja, niin jonkun toisen lääkärin sivustolta tuleva linkki on jo domainin teeman relevanssin puolesta erittäin arvokas. Mutta jos linkki tulee esim paikallismedian sivustolta, se ei domainin teeman puolesta ole arvokas, mutta jos paikallismedian sivustolla on terveyteen liittyvä artikkeli, josta linkki tulee, on linkki silti hyödyllinen.

Linkittävän sivuston orgaaninen liikenne

Tämä on erittäin tärkeä asia. Linkityksiä hankkiessa katson joka kerta myös tämän asian linkittävän sivuston osalta. Esimerkiksi Ahrefs ja Semrush -SEO-työkalut seuraavat jatkuvasti hakutulossivuja miljoonilla eri hakusanoilla. Niillä on tietokannat mitkä sivustot rankkautuvat millekin sijalle milläkin hakusanalla. Näiden perusteella ne pystyvät laskemaan valistuneet arviot orgaanisen kävijäliikenteen määrästä.

Miksi linkittävän sivuston orgaaninen liikenne kannattaa tarkistaa? Siksi, että on todella paljon linkkejä myynnissä sellaisille sivustoilla, joilla ei käytännössä ole lainkaan orgaanista liikennettä. Eli Google ei syystä tai toisesta arvosta kyseisiä sivustoja, vaikka niihin tulee linkityksiä vaikka kuinka paljon eri sivustoilta – eli SEO-työkalut voivat arvottaa domainin auktoriteetin korkeaksikin. Mutta jos sivustolla ei ole orgaanista liikennettä, niin se tarkoittaa, ettei Google arvosta kyseistä sivustoa. Tuskin sillä olevilla linkeilläkään on silloin merkitystä.

Monesti tällaisilla sivustoilla on tehty periaatepäätös alkaa myydä linkkejä nettikasino-sivustoille. Sivuston teema on jotain ihan muuta kuin kasino-asiaa ja sitten alkaa ilmestyä kasinolinkkejä. Pian sivuston orgaaninen näkyvyys on romahtanut. Monesti nämä sivustot ovat myös nk PBN-sivustoja ja Googlen algoritmit on havainneet, että tässä tehtaillaan vaan linkkifarmausta eikä laadukkaita oikeita asiakkaita palvelevia sivustoja.

Orgaanisen liikenteen lisäksi kannattaa katsoa myös liikenteen kehittymistä osoittavaa käyrää. Vaikka liikennettä vielä on, mutta jos se on tippunut esim edellisen Googlen algoritmipäivityksen jälkeen jyrkkää alamäkeä, saattaa olla parempi sijoittaa linkkien hankinnan eurot jollakin toisella sivustolla näkymiseen.

Pitkäjänteiseen kestävään linkkien rakentamiseen kuuluu mahdollisimman pysyvien linkkien rakentaminen mahdollisimman laadukkailta sivustoilta.

Linkittävän sivuston kieli

Jos oma nettisivustosi on vain suomenkielinen, kannattaa suurin osa linkeistä hankkia suomenkielisiltä sivustoilta. Loogista, eikö? Kiusaus on kuitenkin suuri hankkia linkkejä myös ulkomailta, koska esim englanninkielisiltä sivustoilta tulevien linkkien hinnat ovat huomattavasti alhaisempia kuin suomenkielisten. Muunkielisiltä sivustoilta kannattaa kuitenkin malttaa hankkia prosentuaalisesti hyvin pieni osa linkeistä ja keskittyä niissäkin laatuun.

Jos sivustosi on monikielinen, niin linkkejä kannattaa ehdottomasti hankkia jokaista kieliversiota vastaavilta sivustoilta.

Linkin olemassaolon kesto

Joillakin linkkistrategioilla voit saada linkin joltakin sivustolta kuukausiksi tai vuodeksi. Linkki hyödyttää yhtä kauan kuin se on olemassa. Eli linkkien rakentamisen painopiste kannattaa pitää mahdollisimman pitkään pysyvissä linkeissä. Aktiivinen linkitysten rakentaminen maksaa aina aikaa, rahaa tai molempia. Eli pitkän aikavälin kehitystä ajatellen ei kannata ensimmäisenä ostaa linkkiä 12 kuukauden ajaksi. Sillä et saa kumulatiivista kasvua, vaan joudut joko maksamaan joka vuosi saman rahan uudestaan, tai menetät SEO-hyödyn. Jos sen sijaan keskität linkkien hankinnan sellaisiin linkkeihin, jotka kestävät pysyvästi, saat rajallisellakin budjetilla aikaan kumulatiivista kasvua domainin auktoriteetille. Kasvua, joka menee joka vuosi eteenpäin.

Täytyy kuitenkin huomioida, että internetissä mikään ei ole todella pysyvää. Sivustoilla tapahtuu sivusto-uudistuksia, sivustoja suljetaan tai niiden omistajat vaihtuvat. Eli myöskään nk ”pysyvä” linkki ei ole koskaan ikuinen. Tämä tarkoittaa toisaalta myös sitä, että paikallaan pysymällä menee oikeastaan pikkuhiljaa taaksepäin. Ja jos kilpailijat menevät kokoajan eteenpäin, niin… linkkejä siis kannattaa rakentaa jatkuvasti ja säännöllisesti, toimialasta riippuen enemmän tai vähemmän.

Eri IP-avaruuksista tulevien linkkien määrä

Saman IP-osoitteen takana voi toimia lukuisia domaineja. Hosting-palveluntarjoajilla on tyypillisesti peräkkäisiä IP-osoitteita samasta IP-avaruudesta. Eri IP-avaruuksissa sijaitsevista domaineista tulevista linkeistä voi päätellä, että linkitykset tulevat luonnollisella tavalla eri puolilta internettiä, eikä “sattumoisin” kaikki naapurista. Jos iso määrä nettisivustoja on samassa IP-osoitteessa ja ne linkittävät vahvasti toisiinsa, se on hakukoneille vahva signaali nk PBN-verkostosta (Private Blog Network) ja se on SEO-hyötyjen näkökulmasta kaikkea muuta kuin hyvä asia.

Linkin sijainti sisällössä

Sisältötekstin alkuosassa olevat linkit saavat hiukan suuremman painoarvon kuin tekstin loppupuolella olevat linkit.

Linkin sijainti sivulla

Linkin sijainti sivulla on tärkeä tekijä. Yleisesti ottaen sivun sisältöosiossa olevat nk kontekstuaaliset linkit toimivat paremmin kuin footerissa tai sivupalkissa olevat linkit. 

Linkkiteksti ts ankkuriteksti

Linkkiteksti siirtää relevanssia kohdesivulle. Eli hakukoneen mielestä kohdesivulla on relevanttia sisältöä sillä avainsanalla. Varsinkin, jos sivulle on runsaasti linkkejä kyseisellä avainsanalla. Linkkiteksti oli aiemmin hyvin merkittävä rooli hakukoneoptimoinnissa, ennen kuin Googlen Penguin-päivitys laski merkittävästi sen merkitystä. Tämä on nykyään heikko relevanssi-signaali Googlelle, koska hakukoneoptimoijat ovat aiemmin “pelanneet” tämän kanssa niin paljon. Nykyään Google saattaa rankaista rankingeissa sivustoja, jotka se havaitsee yrittävän manipuloida Googlen algoritmia edukseen. Eli ei kannata ylioptimoida linkkitekstejä, vaan linkkiprofiilin tulisi kokonaisuutena olla luonnollisesti muodostuneen näköinen. Linkkiteksteissä pitää olla siis diversiteettiä.

Linkkiteksteissä olisi hyvä, että osassa linkkitekstejä olisi yrityksen/brändin nimi. Tämä auttaa varsinkin uuden domainin kanssa Googlea yhdistämään brändinimen domainiin.

Kuvalinkkien alt-tekstit

Kuvalinkkien alt-tekstit vastaavat tekstilinkkien linkkitekstiä. Siksi alt-tekstit on hyödyllisiä relevanssin siirtämiseksi kohdesivulle oikealla avainsanalla. Kirjoita kuitenkin alt-tekstit aina ensisijaisesti käyttäjää ajatellen.

Linkin ympärillä oleva teksti

Linkin ympärillä olevat sanat saattavat toimia signaaleina relevantista sisällöstä kyseisillä avainsanoilla. 

Linkittävän domainin ikä

Linkit vanhoilta domaineilta ovat todennäköisesti hyödyllisempiä kuin uusilta domaineilta tulevat linkit. Tosin tämä korrelaatio saattaa johtua myös siitä, että vanhat domainit ovat todennäköisemmin ehtineet kerätä jo domainin auktoriteettiä enemmän kuin uudet domainit.

Kontekstuaaliset linkit

Kontekstuaaliset linkit saavat huomattavasti suuremman auktoriteetin, kuin muunlaiset linkit.

Kontekstuaaliset linkit ovat linkkejä sisältötekstistä. Tällöin ne ovat usein myös käyttäjän mielestä kiinnostavimpia linkkejä. Sisältötekstin linkit myös liittyvät jollakin tavalla sisällön teemaan, eli kontekstiin, jolloin ne myös siirtävät kohdesivulle relevanssia.

Avainsana linkittävän sivun otsikossa

Kontekstuaaliset linkit siirtävät relevanssia paitsi linkkitekstillä ja linkin lähellä olevista sanoista, kuin myös linkittävän sivun titlestä.

Sisäisen linkin linkkiteksti

Myös sivuston sisäiset linkit siirtävät linkkitekstillä relevanssia kohdesivulle.

SERP:issä kilpailevilta sivuilta tulevat linkitykset

Jos tietyn avainsanan hakutulossivulla (SERP) olevalta sivulta saat linkityksen omalle samassa SERPissä olevalle sivulle, saa linkistä erityisen hyvän buustin varsinkin tälle avainsanalle.

rel=Nofollow tai sponsored -linkit

“Nofollow” on linkille annettava määritys, joka sanoo hakukoneille, että niiden ei tule seurata tätä linkkiä. Eli linkki toimii käyttäjälle ihan kuten normaali linkki, mutta koodissa ikäänkuin sanotaan hakukoneelle, että “en äänestä tämän sivun kuitenkaan olevan välttämättä mikään hyvä”. Nofollow-linkit eivät siis välitä auktoriteettia kohdesivulle.

Googlen ohjeistusten mukaan esimerkiksi mainosbannereissa tulee käyttää aina nofollow-määritystä. Siksi bannerimainonta ei edistä hakukonenäkyvyyttä, vaikka bannereita olisi kuinka monella sivustolla näkyvissä.

Samoin esimerkiksi keskustelualueilla, jos kirjoittaa tekstin sekaan linkkejä, niin ne muutetaan automaattisesti nofollow-linkeiksi. Muuten keskustelupalstat täyttyisivät aika äkkiä hakukoneoptimoijien “keskustelu-viesteistä”, joissa sattumoisin aina viitattaisiin optimoinnin kohteena olevaan sivuun.

Joillakin keskustelupalstoilla voi rekisteröityneen käyttäjän profiilisivulta olla linkki käyttäjän kotisivuille ilman nofollow-määritystä. Yleensä tällaisilla foorumeilla onkin sitten “sattumoisin” tuhansia käyttäjätilejä, jotka eivät ole koskaan osallistuneet yhteenkään keskusteluun. Nyt Googlen Penguin- ja Panda-päivitysten jälkeen tuon kaltainen hakukoneoptimointi ei kuitenkaan enää toimi. Pikemminkin siitä voi olla jopa haittaa. Toki luonnollinen linkkiprofiili on hyvä, joten jos jollain foorumilla aktiivisesti olet mukana, niin ei haittaa, vaikka sieltä linkki omille sivuille tuleekin. Kunhan et rekisteröidy sadalle foorumille pelkästään käyttäjäprofiili-linkkien toivossa. Älä tee sitä.

Rel=”Sponsored” on puolestaan tapa ilmaista hakukoneille, että linkistä on maksettu. Käytännössä nofollow ja sponsored -tyylisistä linkeistä ei lähtökohtaisesti ole mitään SEO-hyötyjä. Eli jos haet SEO-linkkejä, niin varmista ettet ole ostamassa tällaisia.

Eri tyyppisten linkkien diversiteetti

Samoin kuin linkkiteksteissä tulee olla diversiteettiä, niin myös linkkityypeissä on syytä olla diversiteettiä, jotta linkkiprofiili näyttää luonnolliselta (ts ON luonnollinen) eikä “hakukoneoptimoijan tekemältä”. Eli vaikka osa linkeistä olisi SEO-asiantuntijan hankkimia, niin se ei saa näyttää siltä Googlen algoritmille. Linkkejä kannattaa siis rakentaa monipuolisesti eri tyyppisiltä sivuilta monilla erilaisilla linkkistrategioilla. 

Uusien linkittämisten nouseva/laskeva trendi

Google voi antaa lisäbuustia näkyvyydelle sivustoille, jotka saavat kasvavalla nopeudella paljon uusia linkityksiä. Eli silloin, kun joku juttu on IN tai ajankohtainen ja yhä useampien huulilla, niin Google huomaa sen ja korottaa trendikkään tai ajankohtaisen asian näkyvyyttä hakutuloksissa. Vastaavasti trendin mennessä ohi, eli kun linkityksiä tulee yhä harvemmin, Google laskee trendi-buustin vaikutusta. Huomioitavaa on, että suuri määrä linkkejä on kuitenkin saattanut merkittävästi nostaa pysyvästikin myös sivuston auktoriteettia.

Linkkihakemistot

Linkkihakemistoissa on se ongelma, että niistä on erittäin paljon ulkoisia linkkejä eri sivustoille. Eli vaikka linkittävällä sivustolla olisi korkeakin auktoriteetti, niin siitä eteenpäin jaettava siivu jakautuu lukemattomiin osiin. Eli SEO-hyötyä näistä kyllä on, mutta sangen vähän. Linkkien hankkimista ei voi rakentaa hakemistolinkkien varaan. Niistä voi kuitenkin hankkia halvalla tai jopa ilmaiseksi linkityksiä ja samalla monipuolistaa linkkiprofiilin diversiteettiä.

Linkittävällä sivulla olevien linkkien määrä

Yksittäinen sivu voi siirtää linkitettäville sivustoille vain rajallisen määrän auktoriteettia. Eli, jos sivulla on paljon ulkoisia linkkejä, jakautuu “linkkimehut” useampaan pieneen osaan. Ja jos sivulla on vain pari ulkoista linkkiä, saavat nämä linkit suhteessa huomattavasti enemmän linkkimehua.

Korkean auktoriteetin sivustollakin on vain rajallinen määrä auktoriteettia, jonka se voi linkkien välityksellä jakaa eteenpäin. Mitä enemmän on vastaanottajia, niin sitä pienemmän palan kakkua kukin saa. Tästä syystä esimerkiksi yrityshakemistoista ja linkkisivuilta tulevista yksittäisistä linkeistä välittyy vain pieni määrä auktoriteettia.

Linkki uudelleenohjauksen kautta

Osa hakukoneoptimoinnin ammattilaisista on sitä mieltä, että 301- ja 302- uudelleenohjausten kautta välitetyt linkit menettävät “linkkimehut” tai ainakin osan siitä. Näin asia on aiemmin ollutkin, kuten Google ilmoitti vuonna 2010. Google on kuitenkin vahvistanut vuonna 2016, että nykyään kaikki linkin siirtyvä PageRank siirtyy myös uudelleenohjauksen välityksellä uudelle sivulle.

Ison sivuston sivustouudistuksen yhteydessä kestää kuitenkin jonkin aikaa, että kaikki uudet sivut päätyvät Googlen indeksiin. Lisäksi PageRankin siirtyminen vanhalta sivulta uudelle sivulle vie oman aikansa.

Linkkivaihto ja kaksisuuntaiset linkit (reciprocal links)

Linkkivaihdolla tarkoitetaan sitä, että kaksi eri sivustoa linkittävät molemmat toisillensa. Google ei arvosta tällaisia kaksisuuntaisia linkkejä yhtä paljon kuin yksisuuntaisia, koska näitäkin on käytetty niin paljon hakukoneoptimointiin. Ja lähtökohtaisesti kaksisuuntainen linkitys kertoo hakukoneille, että ”nuo on kavereita ja ovat siksi vaihtaneet linkkejä”. Kyllä niistä silti saa pientä hyötyä, ja on ihan OK rakentaa pieni osa tulevista linkeistä tällä tavalla. Linkkivaihtoon ei silti kannata erityisesti panostaa, jotta linkkiprofiili säilyy luonnollisena. Ennemmin kannattaa käyttää aikaa yksisuuntaisten linkkien hankkimiseen, koska se on merkittävästi hyödyllisempää.

Toisaalta kaksisuuntaisia linkkejä ei tarvitse kokonaan pyrkiä välttämään, koska on täysin luonnollista, että niitä kaikilla on jonkin verran. Tässäkin kannattaa muistaa edellä mainittu erilaisten linkkityyppien diversiteetti.

Googlen laatusääntöjen vastaista (eli toisin sanoen Black-hat hakukoneoptimointia) on ”kohtuuttoman laajat linkkienvaihtojärjestelyt, joissa linkkejä lisätään vastavuoroisesti, sekä yhteistyösivustot, joiden tarkoituksena on vain linkkien tuottaminen”.

Lähde: Googlen laatusäännöt – Linkkijärjestelyt

Linkittävän sivun sisällön laatu ja sanamäärä

Linkki on hyödyllisempi, jos se tulee laadukkaalta sivulta, jolla on runsaasti sanoja ja siinä on käytetty monipuolisesti kyseiseen teemaan liittyvää sanastoa.

“Sitewide” linkit

Sitewide-linkki on linkki toiselle sivustolle, joka on näkyvissä sivuston jokaisella sivulla esimerkiksi sivun alalaidassa. Tästä on paljon keskustelua netissä, että onko se haitallista vai ei. Sen tarkemmin nyt tässä yksityiskohtia avaamatta toteaisin, että isossa mittakaavassa harjoitettuna se voi olla haitallista, mutta ei ole enää nykyään myöskään erityisen hyödyllistä hakukonenäkyvyyden kannalta. Jos saat valita, niin ennemmin yksi kontekstuaalinen linkki kuin linkki kyseisen sivuston jokaiselta sivulta.

Joskus sitewide-linkit on kuitenkin hyödyllisiä muista kuin hakukonenäkyvyyteen vaikuttavista syistä. Esimerkiksi web designer tai verkkokaupan toteuttaja voi haluta nimensä näkyviin asiakasyritysten nettisivujen alareunaan linkin kera. Tietysti se kannattaa tehdä, jos asia on sovittu osapuolten kesken, koska voihan linkin kautta tulla potentiaalisia asiakkaita.

Linkin kautta tulevan liikenteen määrä

Googlen Reasonable Surfer -algoritmi päättelee todennäköisyyksiä, että kuinka todennäköisesti käyttäjä klikkaa mitäkin sivulla olevaa linkkiä. Ne linkit, joita käyttäjät oletettavasti klikkaavat eniten, välittävät myös eniten Page Rankia. Tähän tietysti liittyy monet edellämainitut tekijät, kuten linkin sijainti sivulla, ja sisällössä sekä sivulla olevien linkkien määrä. Tietysti myös se on erittäin tärkeä tekijä algoritmissa, että kuinka paljon kävijöitä linkittävällä sivulla käy. Google siis saattaa laskea näitä todennäköisyyksiä puhtaasti algoritmiin perustuen. On myös käynyt ilmi, että Google käyttää Google Chrome-selaimelta saamiansa käyttötilastoja myös hyödyksi mittaamaan sitä, että mitkä linkit ihan oikeassa elämässä välittävät minkäkin verran liikennettä.

Tämä on varmasti hyvin tärkeä tekijä ja syytä ottaa huomioon linkitysten hankkimisessa.

Lisätietoja: Google’s Reasonable Surfer Patent Updated

Linkkien merkitys Googlessa vs Bingissä

Bing-hakukoneessa linkitykset vaikuttavat jossain määrin eri tavalla kuin Googlessa:

  1. Bingissä linkkien määrä on tärkeämpi tekijä – Googlessa puolestaan linkkien laatu. Bing-optimointia voisi siis teoriassa tehdä lisäämällä jonkun verran enemmän heikkolaatuisia linkityksiä kuin Google-optimoinnissa. Tällöin voi vain tulla tuhonneeksi sivuston Google-näkyvyyden.
  2. Bingissä linkkien ankkuriteksti on erittäin tärkeässä roolissa – kuten oli Googlessakin aiemmin. Google-optimoinnissa on tärkeää ankkuritekstien diversiteetti – Bing-optimoinnissa ei.

Tiesitkö muuten, että Yahoon hakukone käyttää Bingin teknologiaa? Eli jos optimoit sivustoasi Bingiä ajatellen, optimoit samalla myös Yahoota varten.

Google only loves you when everyone else loves you first.

Pitkäjänteiseen kestävään linkkien rakentamiseen kuuluu mahdollisimman pysyvien linkkien rakentaminen mahdollisimman laadukkailta sivustoilta.